Lecture, lecture

Publié le par JC Lebourdais

On his blog yesterday Peter David told the enlightening story of this kid pretending to ve a serious Spider-Man fan from seing movies and TV cartoons and never actually reading a single comic book of his "favorite" character.
Sign of the times...
From a strictly arithmetical point of view, this youngster actually knows less than 5% of his hero's adventures, which makes him a poor fan indeed.
From a social point of view, then, those parents probably need a serious kick in the rear end who raise their children with TV as the baby sitter. Reading requires an effort and it needs to be taught early to really master it then appreciate it. Just imagining that in thirty years these kids will be in charge of the world sends shivers down my spine. And you thought GW Bush was bad? Wait till you see the MTV generation in charge.
From the comic book point of view now I see two problems. First one is contents. Serialization is not really an issue, since Stan Lee made it successful in the 60's. Readers were hookes with a cliffhanger at the end of each issue and were coming back for more. Comics were fun and good entertainment value compared to movies. Now price raises and decompression changed that. Today's comics are written by competent dialoguists who thing they are screenwriters or novelists. A comic book is read in 5 minutes tops and hardly anything sustains attention, no recap of past issues, no cliffhanger worth coming back for the casual reader.
Comics as the americans know them will die as readers wait for the trade.
Comic books are going the way of the adventure comic strip, for the same reasons, into oblivion. indeed it is time to switch format to face the second problem, which is distribution. Years ago MAD made the right move switching from comics to magazine to reach a wider audience. As a french reader I can easily imagine a weekly BATMAN magazine which would contain serialized stories as well as news about the related DC characters in all other licensing venues, including toys, movies, video games... If magazines about Star Wars or Buffy or Smallville sell, then why not Wonder Woman or Avengers?

Hier sur son blog Peter David racontait l'histoire edifiante du gamin qui pretendait etre un vrai fan de Spider-Man apres avoir vu les films et les cartoons TV et sans jamais avoir lu un seul comic book de son heros "favori".
Signe des temps...
D'un point de vue strictement arithmetique, ce gamin ne connait que moins de 5% (approximativement) des aventures de son heros, ce qui en fait un bien pietre fan en verite.
D'un point de vue social, ensuite,  j'aimerais bien botter le train a ces parents qui preferent coller leur progeniture devant la television ou les jeux video plutot que de leur lire des histoires quand ils sont petits et les inciter a lire eux-memes quand ils sont plus grands. Le fait d'imaginer que dans trente ans ces gamins vont gouverner le monde me donne des frissons. Deja qu'on se plaint de la mediocrite de GW Bush, alors qu'est-ce qui nous atttend !
Du point de vue des comics, enfin, ceci est revelateur d'un isolement inquietant depuis que nos fascicules ne sont plus distribues que dans les comics shops. Evidemment, l'ouverture les libraires aux versions reliees ces dernieres annees est un ballon d'oxygene mais si les comics n'evoluent pas rapidement, ils vont finir par mourir alors que tout le monde attendra la reliure. De mon point de vue le probleme ne vient pas du fait que les histoires soient a suivre d'un numero a l'autre ; la serialisation existe depuis les annees 60 et les Marvel Comics de Stan Lee ont eu du succes justement parce qu'il y avait un rebondissement a la fin de chaque numero et qu'on avait envie de savoir ce qui allait se passer ensuite. Evidemment, la decompression fait maintenant que dans un numero il ne se passe pratiquement plus rien et que le client a l'impression de ne pas en avoir pour son argent. Les comics d'aujourd'hui sont ecrits par des dialoguistes qui se prennent pour des romanciers.
Et puis il y a la question de la distribution. Pour que les comics et que les lecteurs potentiels se retrouvent a nouveau, il faut retrouver le chemin des kiosques. De meme qu'autrefois MAD a change de format pour passer de comics a magazine, on peut imaginer un BATMAN MAGAZINE qui serait hebdomadaire et contiendrait en plus de la BD des infos sur tout ce qui touche au personnage, que ce soit au cinema ou tout autre forme de licensing. Si on vend des magazines sur STAR WARS ou STAR TREK, on doit pouvoir en faire autant avec Wonder Woman ou Spider-Man, non ?

Publié dans Comics

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